زعفران و خواص دارویی بی نظیر آن
نوشته شده توسط : فاطمه فیصلی

خواص دارویی زعفران

زعفران گرانترین ادویه در جهان است. قیمت هر پوند ادویه می تواند بین 500 تا 5000 دلار باشد. تولید سالانه زعفران در جهان حدود 300 تن تخمین زده می شود که بیشترین تولید ایران (76٪) است. همچنین اخیراً گزارشاتی در مورد فعالیت دارویی و خواص دارویی آن گزارش شده است . (خواص دارویی زعفران سحرخیز )

طبق نوشته های بقراط (که اغلب او را پدر دارو می دانند) ، زعفران یک درمان عالی برای سرماخوردگی و سرفه ، مشکلات معده ، خونریزی رحم ، بی خوابی ، نفخ شکم و حتی ناراحتی قلبی است.

مزایای زعفران برای سلامتی چیست؟

دو کاروتنوئید اصلی در زعفران ، کروسین و کروستین ممکن است اثرات ضد توموری داشته باشند. این ترکیبات همچنین ممکن است خطر التهاب را کاهش دهند. مشخص شد Safranal ، یکی دیگر از ترکیبات ادویه ، سلامت شبکیه را تقویت می کند.

1. ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

زعفران سرشار از دو کاروتنوئید مهم ، یعنی کروسین ، و کروستین است. شواهد بالینی نشان می دهد که برخی از کاروتنوئیدها ممکن است اثرات ضد توموری قوی داشته باشند .

اطلاعات ادبی نشان می دهد که زعفران می تواند به عنوان یک ماده شیمیایی پیشگیری کننده سرطان بالقوه استفاده شود. حتی اگر برخی از داده ها قانع کننده به نظر می رسند ، آزمایشات بالینی با طراحی دقیق تر بر روی انسان برای اثبات اثرات ضد سرطانی زعفران ضروری است .

 
 

طبق گزارش دیگری ، اگرچه سازوكار دقیق اثرات ضد سرطانی زعفران مشخص نیست ، اما كاروتنوئیدهای آن می توانند نقش داشته باشند. برای رسیدن به نتیجه قطعی ، آزمایشات بیشتری در انسان لازم است .

زعفران و اجزای آن نیز به عنوان گزینه های امیدوار کننده پیشگیری از سرطان پیشنهاد شده اند. کروسین ، یکی از ترکیبات آن ، به عنوان یک ماده شیمی درمانی دارای قدرت بالایی است .

زعفران خواص دارویی ادویه زعفران سحرخیز

2. زعفران ممکن است به مبارزه با التهاب و آرتروز کمک کند

یک مطالعه ایتالیایی اظهار داشت که کروستین موجود در زعفران باعث اکسیژن رسانی مغزی در موش صحرایی می شود و در درمان آرتروز به طور مثبتی عمل می کند. این اثر را به احتمال زیاد می توان به فعالیت آنتی اکسیدانی آن نسبت داد. با این حال ، این نتایج فقط در شرایط آزمایشگاهی یا روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و هنوز در مورد انسان حاصل نشده است .

عصاره گلبرگهای گیاه زعفران نیز دارای فعالیت ضد التهابی مزمن هستند. این اثر را می توان به وجود فلاونوئیدها ، تانن ها ، آلکالوئیدها و ساپونین ها نسبت داد. با این حال ، سایر ترکیبات شیمیایی زعفران و سازوکارهای آنها هنوز بررسی نشده است .

3. ممکن است سلامت بینایی را تقویت کند

در مطالعات موش ، مشخص شد که safranal ، یکی از ترکیبات زعفران ، باعث به تأخیر انداختن تخریب شبکیه می شود. این ترکیب همچنین می تواند میزان افت گیرنده میله و مخروط را کاهش دهد. این خصوصیات باعث می شود safranal به طور بالقوه برای به تأخیر انداختن تحلیل رفتن شبکیه در آسیب شناسی های شبکیه مفید باشد .

همچنین مشخص شد که مکمل زعفران باعث بهبود قابل توجه میان مدت در عملکرد شبکیه در مورد دژنراسیون ماکولای وابسته به سن می شود . با این حال ، تحقیقات بیشتر در مورد مکمل زعفران در عمل بالینی ضروری است .

 

4- ممکن است در درمان بی خوابی کمک کند

در مطالعات موش ، مشخص شد که کروسین موجود در زعفران باعث خواب سریع حرکت چشم می شود. کروستین ، کاروتنوئید دیگر موجود در زعفران ، همچنین می تواند کل زمان خواب غیر REM را تا 50٪ افزایش دهد.

سایر آزمایشات بالینی همچنین نشان می دهد که مکمل زعفران می تواند به بهبود علائم افسردگی در بزرگسالانی که با اختلال افسردگی اساسی روبرو هستند ، کمک کند. یکی از علائم ، طبق تحقیقات ، بی خوابی است. با این حال ، قبل از نتیجه گیری قاطع در این زمینه ، پیگیری های طولانی مدت بیشتری لازم است .

زعفران خواص دارویی ادویه زعفران سحرخیز

5- ممکن است سلامت مغز را ارتقا بخشد

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عصاره های زعفران می تواند پتانسیل درمانی آن را برای مسائل مختلف سیستم عصبی نشان دهد. ادویه با سیستم کولینرژیک و دوپامینرژیک تداخل می کند ، که ممکن است در مورد آلزایمر یا پارکینسون اثرات مفیدی داشته باشد .

با این حال ، تحقیقات بیشتری برای داشتن چشم انداز دقیق از اثرات زعفران بر سیستم عصبی انسان لازم است.

برخی شواهد جمع آوری شده همچنین حاکی از آن است که کروسین موجود در زعفران می تواند در شناخت نقش داشته باشد. در مدل های حیوانی ، این کاروتنوئید موجود در زعفران می تواند اختلالات حافظه مربوط به آلزایمر ، آسیب های مغزی و اسکیزوفرنی را کاهش دهد.

با این حال ، اثر بالقوه زعفران در اختلالات حافظه مربوط به آسیب مغزی و ایسکمی مغزی هنوز بررسی نشده است .

 

6. ممکن است سلامت گوارش را ارتقا بخشد

بیشتر مطالعات حیوانی نشان می دهد که زعفران اثرات آنتی اکسیدانی ، ضدسرطانی ، ضد التهابی و ضد چربی خون در درمان اختلالات دستگاه گوارش دارد. با این حال ، اثر ادویه در معالجه دستگاه گوارش انسان هنوز بررسی و درک نشده است .

 

7. ممکن است زخم های سوختگی را بهبود بخشد

یک مطالعه موش صحرایی ویژگی های بهبود زخم زعفران را با فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن مرتبط می کند. زعفران در مقایسه با زخم های تحت درمان با کرم می تواند به میزان قابل توجهی اپیتلیالیزه شدن مجدد در زخم های سوختگی را افزایش دهد.

این مطالعه احتمال تأثیر بالقوه زعفران در تسریع ترمیم زخم در آسیب های سوختگی را افزایش می دهد .

 

8- ممکن است مصونیت را تقویت کند

زعفران سرشار از کاروتنوئیدها است که به نظر می رسد بر روی ایمنی بدن تأثیر می گذارد. مطالعه ای که روی مردان سالم انجام شد ، نشان داد که استفاده روزانه از زعفران (حدود 100 میلی گرم) می تواند اثرات تعدیل سیستم ایمنی موقتی و بدون هیچ گونه واکنش سو ad داشته باشد .

 

9. ممکن است علائم قاعدگی را تسکین دهد

یک داروی گیاهی حاوی زعفران تسکین دهنده زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه است . این مطالعه با بیان نیاز به آزمایشات بالینی بیشتر برای تعیین اثربخشی داروی گیاهی نتیجه گیری شد .

 

10. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

زعفران با تقویت سیستم گردش خون به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند. این ادویه غنی از تیامین و ریبوفلاوین است و اینها باعث سلامت قلب می شوند و از بروز مشکلات مختلف قلبی جلوگیری می کنند .

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ، زعفران به سلامت عروق و رگ های خونی کمک می کند. خواص ضد التهابی این ادویه همچنین به نفع قلب است. کروستین موجود در ادویه به طور غیر مستقیم سطح کلسترول خون را تنظیم کرده و از شدت آترواسکلروز می کاهد .

 

11. ممکن است از کبد محافظت کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که زعفران می تواند برای بیمارانی که با متاستاز کبد سر و کار دارند مفید باشد. کاروتنوئیدهای موجود در زعفران ممکن است به جلوگیری از تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر کمک کنند. اما برای رسیدن به هر نتیجه ای ، تحقیقات بیشتر با حجم نمونه بسیار بزرگتر لازم است.

سافرانال موجود در زعفران همچنین ممکن است از کبد در برابر سموم محیطی محافظت کند. اما این یافته هنوز با آزمایشات بالینی انسانی تأیید نشده است. از این رو ، مطالعات بیشتر انسانی لازم است .

 

زعفران چگونه به پوست شما کمک می کند؟

زعفران به لطف اثرات محافظتی و ضد رطوبت ، از پوست محافظت می کند.

 

12. ممکن است از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کند

مطالعات نشان می دهد که می توان از زعفران به عنوان یک ماده طبیعی جذب کننده اشعه ماورا بنفش استفاده کرد. این ماده حاوی ترکیبات فلاونوئیدی مانند کامپرول و کوئرستین است که می تواند در این زمینه نقش داشته باشد .

اثرات محافظتی نوری زعفران همچنین ممکن است به دلیل ترکیبات فنلی دیگر آن مانند اسیدهای تاننیک ، گالیک ، کافئیک و فرولیک باشد. تعداد کمی از این ترکیبات به عنوان مواد فعال در ضد آفتاب ها و لوسیون های پوستی استفاده می شود.

با این حال ، به نظر نمی رسد که زعفران اثر مرطوب کنندگی خاصی دارد

اما در استفاده از زعفران روی پوست خود احتیاط کنید و مراقب مقدار آن باشید زیرا در صورت استفاده بیش از حد زعفران باعث زرد شدن پوست می شود.

 

13. ممکن است چهره را بهبود بخشد

ما توصیه نمی کنیم از هر ماده ای فقط با هدف سفید کردن پوست استفاده کنید. اما زعفران اثرات خاصی برای تقویت رنگ نشان داده است .

مشخصات تغذیه ای زعفران چیست؟

ادویه ، زعفران
اندازه وعده: 1 قاشق چایخوری (0.7 گرم)
مواد مغذیمیزانواحد
پدر 0.083 g
انرژی 2.17 کیلو کالری
انرژی 9.09 kJ
پروتئین 0.08 g
چربی کل (چربی) 0.041 g
کربوهیدرات ، با تفاوت 0.458 g
فیبر ، رژیم غذایی کامل 0.027 g
مواد معدنی
کلسیم ، کلسیم 0.777 میلی گرم
آهن ، آهن 0.078 میلی گرم
منیزیم ، منیزیم 85/1 میلی گرم
فسفر ، پ 1.76 میلی گرم
پتاسیم ، ک 12.1 میلی گرم
سدیم ، سدیم 1.04 میلی گرم
روی ، روی 0.008 میلی گرم
مس ، مس 0.002 میلی گرم
منگنز ، منگنز 0.199 میلی گرم
سلنیوم ، سه 0.039 میکروگرم
ویتامین ها
ویتامین C ، اسید اسکوربیک کل 0.566 میلی گرم
تیامین 0.001 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.002 میلی گرم
نیاسین 0.01 میلی گرم
ویتامین B-6 0.007 میلی گرم
فولات ، غذا 0.651 میکروگرم
ویتامین B-12 0 میکروگرم
ویتامین A ، RAE 0.189 میکروگرم
رتینول 0 میکروگرم
ویتامین A ، IU 3.71 IU
ویتامین D (D2 + D3) 0 میکروگرم
ویتامین دی 0 IU
اسیدهای چرب
اسیدهای چرب ، اشباع شده کامل 0.011 g
اسیدهای چرب ، اشباع نشده و کل 0.003 g
اسیدهای چرب ، کل اشباع نشده 0.014 g

زعفران ادویه ای همه کاره است و می توانید از چند روش دیگر از آن استفاده کنید. در بخش زیر ، ما در مورد روش های مختلف استفاده از آن بحث کرده ایم.

 

چگونه از زعفران استفاده کنیم؟

زعفران نه تنها طعم و رایحه متمایزی به شما می بخشد بلکه باعث می شود غذای شما نمایان تر شود. بسته به نوع دستورالعمل ، می توانید از زعفران به صورت نخ یا آسیاب استفاده کنید. اگر از زعفران برای تزیین ظرف خود استفاده می کنید و می خواهید جلوه بصری ایجاد کنید ، می توانید از نخ ها استفاده کنید. از طرف دیگر ، اگر می خواهید زعفران با ظرف شما طوری مخلوط شود که برای چشم مشخص نباشد ، باید به دنبال فرم پودر شده آن بروید.

نکات مربوط به آشپزی که در زیر آورده شده است ، به شما امکان می دهد حداکثر مزایای این ادویه جادویی را ببرید:
  • می توانید زعفران پودر شده را به جای خرید از تهیه کننده تهیه کنید. این کار را می توانید با آسیاب کردن نخ های زعفران با هاون و گلدان انجام دهید. اگر به دلیل میزان رطوبت خرد کردن نخ ها برایتان دشوار است ، یک پیمانه شکر به آنها اضافه کنید و سپس چرخ کنید. این کار آسیاب کردن را بدون تأثیر روی دستور شما آسان می کند.
  • می توانید با افزودن 3 تا 5 قاشق چای خوری آب گرم یا جوش به زعفران پودر شده ، زعفران مایع درست کنید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. آن را به مدت چند هفته در ظرف نگه دارید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید. زعفران مایع را می توان به جای آب با شیر ، سرکه یا شراب تهیه کرد. معمولاً در اواخر پخت و پز به مواد دیگر اضافه می شود تا رنگ آن مشخص شود و طعم آن در همه ظرف پراکنده شود.
  • همچنین می توانید شیر زعفران درست کنید. شما به 1 فنجان شیر جوشانده ، یک پیمانه زعفران و 2 قاشق چای خوری شکر (در صورت نیاز) نیاز دارید. شکر و زعفران را به شیر جوشانده اضافه کنید. این چای شیر زعفران می تواند افزودنی مناسبی برای برنامه های معمول شما باشد.

اگرچه استفاده از زعفران آسان است ، اما دانستن مقدار مصرف آن ضروری است.

 

دوز و عوارض جانبی زعفران

برخی تحقیقات بیان می کنند که 10.5 گرم زعفران در روز می تواند عوارض جانبی سمی ایجاد کند. این موارد شامل سردرد ، سرگیجه و از دست دادن اشتها ، ضعف و در موارد شدید نیز ممکن است برای ریه ها و کلیه ها مضر باشد .

برای زنان باردار ، حد بالایی روزانه برای زعفران ، طبق برخی منابع ، 5 گرم است . مصرف زعفران به مقدار زیاد به صورت خوراکی در دوران بارداری می تواند مشکلاتی ایجاد کند - می تواند منجر به انقباضات رحم و سقط شود . اطلاعات کافی در مورد شیردهی وجود ندارد. از این رو ، از استفاده خودداری کنید و در امان باشید.

 

توجه به این نکته مهم است که قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد زعفران می تواند میزان سقط جنین را افزایش دهد ، همانطور که در مطالعات انجام شده روی موش های ماده انجام شده است. مطالعات نشان می دهد که استفاده از زعفران با دوز بالا توسط زنان باردار .

نتیجه

زعفران از ادویه های محبوب است. افزودن یک وعده از آن به رژیم غذایی شما نه تنها عطر و طعم می بخشد بلکه ممکن است مزایای سلامتی خاصی نیز به همراه داشته باشد. بیشتر مزایا هنوز در انسان بررسی نشده است. با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمد چگونه می توانید زعفران را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

اگر باردار یا شیرده هستید از زعفران دور باشید. افرادی که هر بیماری دارند قبل از مصرف زعفران باید با پزشک خود مشورت کنند.

سوالات متداول

هزینه 1 گرم زعفران چقدر است؟

قیمت هر گرم زعفران بین 6 تا 8 دلار است.

 

آیا زعفران منقضی می شود؟

اگرچه زعفران منقضی نمی شود و از بین نمی رود ، اما با گذشت زمان (معمولاً طی دو تا چهار سال) می تواند عطر و طعم و قدرت خود را از دست بدهد.

 

چگونه بفهمیم زعفران من خالص است؟

طعم زعفران خالص کمی تلخ است. طعم شیرینی ندارد. اگر زعفران شما طعم شیرینی دارد ، ممکن است آن نوع مورد نظر شما نباشد. همچنین ، گواهینامه ISO 3632-1: 2011 را در بسته بررسی کنید.
همچنین می توانید چند نخ زعفران بر روی زبان خود قرار داده و آنها را مکش کنید. آنها را بیرون آورده و روی دستمال بمالید. اگر آنها بافت را زرد رنگ کنند واقعی هستند. در غیر این صورت ، آنها نیستند.

 

بهترین روش ذخیره زعفران چیست؟

می توانید زعفران را در ظرفی ضد هوا و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. آن را در یخچال نگهداری نکنید زیرا ادویه به دلیل محیط مرطوب اطراف باعث ایجاد قارچ می شود.

 

آیا زعفران به درمان آکنه کمک می کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که زعفران بتواند در درمان آکنه کمک کند.

 

آیا می توانم روزانه زعفران / شیر زعفران مصرف کنم؟

آره. اما مراقب مقدار آن باشید. فقط 1 تا 2 قاشق چای خوری باید انجام دهد. زنان باردار باید از زعفران دور باشند.

زعفران خواص دارویی ادویه

محصولات مرتبط

زعفران نگین ۶ گرم ثمین سحرخیز

زعفران نگین ۳ گرم ثمین سحرخیز

زعفران ۱۰۰ گرم خاتم جعبه ای سحرخیز

زعفران پودری 1گرم گلیران

زعفران یک گرم خاتم سحرخیز

زعفران سرگل ۴ گرم خاتم کادویی سحرخیز

زعفران پودری ۱.۵ گرم ویژه سحرخیز

زعفران سرگل کارتی گلیران وزن 4/608

 

اطلاعات تماس با فروشگاه کاف کف

شماره تماس :02191300014

شنبه الی پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۹ میزبان صدای گرمتان هستیم

نحوه ارسال سفارش از فروشگاه کاف کف:
  • ارسال سریع به تمامی نقاط کشور امکان پذیر است.
  • سفارش های تهران چند ساعته و شهرستان حد اکثر دو روز کاری طول میکشد.




:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: